LAMMERS TRANSPORT MUSEUM

& LAMMERS AUTOMOBIEL MUSEUM


Weer een nieuw begin?

De heer Verdel, die ons al een paar keer goed had geholpen, en zelf ook enkele oude vrachtwagens bezat, opperde het idee om weer een nieuw onderkomen te gaan zoeken voor het museum. Na een aantal gesprekken gaf hij aan, dat hij wel wilde investeren in ruimte. Rob moest maar eens in de omgeving Twente/Gelderland gaan informeren bij gemeentes en makelaars.

Na alle ellende toch weer eens iets positiefs? Na een paar maand vond Rob twee aardig geschikte locaties. Waarvan eentje tussen Nijverdal en Rijssen en de andere in het buitengebied van Neede. Na dit doorgegeven te hebben aan Verdel, belde deze ruim een maand later op met de mededeling, dat hij het complex in Neede had gekocht!

Veertien dagen later waren we al weer met man en macht voertuigen en goederen, die inmiddels her en der stonden aan het verhuizen naar Neede. Er was weer een mogelijkheid om verder te gaan met ons streven: n.l voor een mooie en interessante collectie originele voertuigen ondergebracht in een voor het publiek toegankelijk onderkomen. Met andere woorden: We konden weer gaan denken aan een Transportmuseum!!

Zo ver waren we natuurlijk nog lang niet, want in het Needse onderkomen, dat uit meerdere loodsen bestond, had jaren een houthandel gezeten met alle "ongemakken" van dien. Vele loodsen waren alléén ingericht voor houtopslag: dus geen volledige vloer: Alléén maar liggers in het zand, waar het hout droog op had kunnen liggen. Dus.....veel werk. Dat waren we wel gewend en voor onze toch nog steeds Hobby, hadden we alles over!

De voertuigen die langzamerhand allemaal richting Neede waren gekomen, werden voorlopig in de loodsen mét vloer geplaatst. Rob was al begonnen met de renovatie, van het bijbehorende woonhuis en kantoor , wat in de toekomst woonhuis, kantoor én kantine voor de medewerkers moest worden. Andere medewerkers, die gelukkig weer in volle getale aanwezig waren ruimden alle obstakels op, die her en der op het uitgebreide complex waren achtergebleven van de vorige eigenaar.

Een goede maand later, vroeg Verdel ons of we "even" alle voertuigen die in een loods stonden, in een naastgelegen loods (ééntje zónder vloer) konden plaatsen, want hij kon de loods, die wij nu al gebruikten zéér goed verhuren voor de periode van één jaar en dat bracht héél veel geld op. Het Museum kostte hem alleen maar geld, en om de kosten te drukken werd onze medewerking gevraagd.....We konden toch niet alles in één keer: of de voertuigen nu links of rechts stonden, maakte niet zoveel uit áls ze maar binnen stonden. Én de ene hand wast de andere.....

Enige tijd later, werd er op wens van Verdel wéér een hal ontruimd ten behoeve van een nieuwe huurder: het zou toch wel prettig zijn als jullie.....Vooruit dan maar.....Rob was nog met een paar mensen in het woonhuis annex kantoor bezig want in de hallen konden we in verband met de Gemeentelijke vergunningen nog niet veel beginnen dus.....een stuk of 20 trucks even verplaatsen was niet zo moeilijk voor ons.....

Een goede twee maanden later, gaf de heer Verdel te kennen, dat hij NIET meer verder wilde met een museum. De aanzienlijke kosten, die dit streven met zich meebracht had hij toch onderschat. Daarnaast bleek dat de hallen voor een lange periode onder zéér goede condities aan derden konden worden verhuurd.....Als wij hetzelfde konden bieden, konden we blijven.....

U raadt het misschien al: De veelbelovende poging om weer een museum op te starten strandde hier!

Binnen veertien dagen stonden tot onze schrik al veel voertuigen onverwachts buiten (Alle materiaal dat Verdel niet interessant vond!)( de huurder wilde graag beginnen.....!!), van enkele voertuigen moesten we helaas afscheid nemen, enkele gingen terug naar hun vorige eigenaar, Verdel nam enkele voertuigen over (want er moest ineens nog 40.000 gulden (Nog net voor de Euro tijd) + gemaakte onkosten in Neede aan "de heer" Verdel worden betaald!!) en een ander deel van het L.T.M. en de Lammers Collectie staat nu (Anno 2020) nog steeds bij diverse musea en voertuigenverzamelaars waaronder o.a in het DAF Museum in Eindhoven en ook nog bij Verdel in Neede waaronder naast de voertuigen ook de gehele inventaris: kantoormeubelen, tafels, stoelen, reclameborden, werkplaats-inrichting, winkelinrichting, verlichting en ontzettend veel "klein" materiaal en gebruiksartikelen zoals alle materiaal van ons restaurant/kantoorgedeelte etc. etc.

.