AUTOMOBIEL MUSEUM ENSCHEDE


Vrachtwagen Collectie

De eerste voertuigen voor het nieuwe museum waren "snel" gevonden. In de loop der jaren hadden de medewerkers uit de DAF periode hun ogen goed de kost gegeven tijdens de speurtochten naar oude DAF'S. Bij diverse DAF dealers, handelaren en vrachtwagensloperijen in binnen en buitenland stonden regelmatig oude voertuigen, die k zeer de aandacht trokken, maar omdat we een specifiek DAF Museum hadden "moesten" ze maar blijven staan.

Vooral begin jaren '80 toen de opstartfase van het DAF Museum in volle gang was, hebben we achteraf ontzettend veel specifiek en nu zr zeldzaam materiaal laten staan. In de eerste plaats, omdat we alln DAF's zochten in de tweede plaats: Wie moest dat allemaal betalen, alhoewel oude vrachtwagens toen nog vaak voor schrootprijzen aangeboden werden!! Maar toch..... In de derde plaats RUIMTE , waar laat je ze eventueel!!??. En dan: hard zijn.....DAF was onze hobby waar we de handen vol aan hadden. Dus..... staan laten!!

Als je n keer besmet bent met het oudevrachtwagenvirus, laat het je nooit weer los. Zo wisten alle medewerkers die ooit mee waren geweest met de speurtochten of transporten, nog wel precies wat ze ooit gezien hadden, maar waar....? Veel materiaal werd jaren later nog achterhaald en daadwerkelijk terug gevonden tijdens de nieuwe speurtochten: meestal hadden ze de tand des tijds niet echt doorstaan en moesten ze toch maar op hun laatste rustplaats blijven. "Wat zijn we toen stom geweest, hadden we hem maar.....!!"

Maar de bedrijven waar we kwamen, hadden natuurlijk ook niet stilgezeten en er stond vaak wel weer een ander interessant exemplaar voor ons nieuwe museum! Zo vonden we diverse vrachtwagens voor een nieuwe start in Glanerbrug. Naast de collectie Nederlandse merken, die we in ONS Twentse DAF Museum al hadden staan t.w. een Ginaf met DAF motor, een Terberg met DAF motor, een Kromhout en een Verheul (waarvan de merknamen d.m.v. de overname van Leyland k aan DAF gelierd waren) en waarvan de komst naar Eindhoven niet op prijs werd gesteld (op in eerste instantie de Kromhout na, die als opvulling even mee mocht!!) kregen we al vrij snel een aantal byzondere vrachtwagens van merken, die NIET meer bestonden. Door de goede relatie met DAF en Rob Lammers, die nu in Eindhoven was gaan werken, vonden we het toen niet op z'n plaats om concurrerende merken in het museum te plaatsen.

Merken genoeg: Leyland was overgenomen door DAF, dus AEC, Scammell, Austin, Morris, BMC, Thornycroft etc etc "mochten van Rob" zo in het museum. Borgward, Henschel, Opel, Hanomag, OM, Bedford, Fiat, Bssing enz. waren vrachtwagenmerken, die niet meer bestonden dus.....

De collectie werd zorgvuldig uitgebreid met inmiddels zeldzame voertuigen en de restauratie was in volle gang maar..... begin 1992 werd besloten om het Automobiel Museum Enschede per 1 juni 1992 te sluiten.

De vele voertuigen waar we inmiddels over beschikten konden niet mee naar Eindhoven, dus werden er andere oplossingen gezocht: Een groot deel van de byzondere collectie blijft bewaard in een nieuw in te richten dept, enkele bruikleenvoertuigen gaan terug naar de eigenaar en weer anderen worden ondergebracht in andere musea.


Hieronder enkele foto's van de vrachtwagen collectie:

.

DAF A 1300 C 1955.

 

Alle voertuigen, waar het Automobiel Museum Enschede ooit over beschikte, vindt U onder Complete A.M.E. Collectie.