AUTOMOBIEL MUSEUM ENSCHEDE


Transport Voertuigen

De medewerkers van het Automobiel Museum Enschede, hebben in de loop der jaren van ALLES getransporteerd. Vanaf 1979 was men al in de weer om oude voertuigen uit hoofdzakelijk Nederland en soms Belgi te halen. Of er nu een oude DAF of een oude Berliet opgehaald moest worden: het bleef uitzonderlijk mooi en spannend werk!.

Elke klus was weer anders, met als grote "voordeel": de ritten waren vaak langer, want bv. een Berliet, Bssing of Commer of zlfs Bedford, vond je begin jaren '90 al niet meer in Nederland. Allemaal bekende verschijningen, die toch vrij plotseling uit het Nederlandse straatbeeld waren verdwenen.

Zodoende kwamen we regelmatig in vooral Belgi om oude voertuigen op te halen voor het museum. Als "oud" chauffeurs pracht ritten, waarbij de vrijwilligers dan ook haast in de rij stonden om mee te gaan!

Wat transportmiddelen betrof, was er ook nu weer geen enkel probleem, van zowel van Wezel als BSO als Maathuis kregen we de medewerking toegezegd als voorheen. Ze respecteerden de moed die de vrijwilligers hadden om toch "op eigen houtje" door te gaan met een vrachtwagenmuseum en bleven het Museum steunen!

Maar.....zonder de geweldige medewerking van BSO, van Wezel Transport, Bart Wichmann en Kraanbedrijf Maathuis hadden we deze vaak byzondere transporten nooit kunnen bewerkstelligen !


Hieronder enkele foto's van de transporten

In Huissen van het opslagterrein van de GVA haalden we de trolley bus op met Bello 4.

Alle licht -en luchtleidingen werden gecontroleerd en we konden rijden.

Even de spiegels stellen, de zwaailichten aan en.....Helemaal klaar voor de rit naar Glanerbrug.

We kwamen in eerste instantie maar tot net voorbij Brummen. Luchtlekkage, maar dankzij de ANWB maar van korte duur!

Bart ging mee naar Belgi om deze Hanomag Kurier op te halen.

Vanwege al het grind om het landhuis, werd de oude drankenwagen maar op de openbare weg opgeladen.

Deze keer hadden we gn zware spankettingen nodig.....

Bello en de van Wezel klapper in het laantje bij Middeljans en de Vries in Emmen.

De achterwielen zaten vast en bleven vast..... dan maar met de heftruck, in Glanerbrug hadden we k wel een heftruck!

De Ford is letterlijk en figuurlijk binnen. Theo brengt de lepels weer in het gelid.

De Ford kon nog niet naar binnen, maar was in elk geval gered van de sloop. Bij Wichmann stond hij een stuk veiliger!

Bart kwam de oude Hanomag AL 28 brengen.

De aan de oude rijksweg naar Zutphen in Apeldoorn gevonden Bedford staat al weer klaar voor transport.

De Fiat was net zo duur als zijn laadbak dus.....

Ter plekke wordt de "gouden" laadbak achtergelaten.

De Fiat is al in veiligheid.

In Rumbeke (B) wordt de Bedford bevrijd uit zijn benarde positie.

Voordat de Bedford opgeladen kan worden, moest zijn voor ons veel te dure laadbak er ook maar afgehaald worden.

De shovel brengt de Bedford naar de dieplader.

Labeeuw zet zijn shovel n kraan in, om de Bedford te laden!

Nog even het kontje omhoog want.....

de oprijplaten moeten nog ingeklapt worden, zodat ze k weer vloer worden, waar de achterwielen van de Bedford op kunnen staan.

Klaar voor vertrek naar Nederland. Zonder pauze is het zes uur rijden dus.....

Onze combinatie zit weer helemaal vol met oude trucks! Allemaal weer gelukkig!

De toen al byzondere Bedford Blitz werd gevonden in Ochtrup (D) en Wichmann haalde hem voor ons even op.

Deze Bssing werd achter een heleboel kabels gevonden op het woonwagencentrum van Winterswijk. Gelukkig was er een kraan met grijper in de buurt.

Voordat hij mee kon, moest Rob nog even en paar achterwielen regelen n monteren.

Hij is vrij en al achterwaards op weg naar een beter leven!

Johan Buning ging mee met Rob om twee maal de rit Glanerbrug-Winterswijk vv te maken, want de Magirus op de achtergrond.....

Deze oude Ginaf werd dagelijks gebruikt.

bij v.d. Braak in Veghel, alwaar we deze Bedford voor onderdelen ophaalden.

Zet het meeste "gewicht" maar boven het triplestel.....

Rechtsom.....

Dit type Bedford had toch nooit een bestuurbare achteras.....

Hoe moet ie er nou op.....

Dwars....?

Bij Bart gewoon opbeuren en de dieplader er onderuit rijden!

Hij hangt wel in evenwicht, maar het koffiedrinken moet niet te lang duren.

Een compleet gedemonteerde Blitz werd uit Groningen opgehaald.

Wat moet er allemaal nog mee schijnt Rob te denken, die elke vrije zaterdag nog met de jongens uit Twente op stap ging.

Met behulp van n van Bart's heftrucks wordt het Opel chassis gelost in Glanerbrug.

Samen met de gedemonteerde Blitz, werd ook deze Blitz opgehaald uit "de stad".

Halverwege Twentse bodem: Op weg naar Klaas!

De Groningse Blitzen in Twente.

Een Wichmann combinatie volgeladen met een Dacia en een Saporochez. Hier in Dsseldorf (D).

De waarschijnlijk enigste nog bestaande Kromhout frontstuur werd achter een loods gevonden.

Het lijkt wel of Rob hem probeert te starten.....

Hij ziet er nog niet uit, maar het is wl een echte Kromhout!

Gered van verdere achteruitgang en zeker de moeite waard om te bewaren. Restaureren kan altijd nog.

Met de MAN van Bart haalden we de Borgward op uit Daarle.

Langs de weg bij Ronse (B) werd deze Tempo Matador gevonden.....

op hetzelfde adres stond ook nog een Ford Transit met laadbak, die dus k mee mocht!

De Wichmann combinatie haalde ze beide op uit Belgi.

We waren bij een chte sloper op het terrein.....hoeveel moois zou daar al verschrot zijn.....

De Berliet wordt uit zijn benarde positie getrokken.

Op de mistlampen na, is deze Berliet nog helemaal compleet.

Theo heeft voor de gelegenheid maar een nieuwe overall aangetrokken.

Haal maar een zwaardere kraan op !!

Even de wielen vast zetten, frontje dicht en naar boven.....

Wat gaat er niet goed.....De hulp schreewt, Rob kijkt zorgelijk.....

De Berliet staat voorlopig op zijn plek, nu.....

nu wordt de Lancia uit zijn benarde positie gehaald.

Met een lekke voorband, konden we het meesturen wel vergeten!

We hadden deze keer niets in te brengen, hun deden het k wel vaker.....

En als de Lancia nu doorschiet, als de achterwielen.....?

Ja, ge het gelijk. Haal de oprijplaten maar weg, dan kan hij ook niet doorschieten.....

De keting kwam al weer aardig dicht bij de voorruit in de buurt!

We waren doodsbang voor beide cabine's, want we hadden toch ook een lekke voorband? En ruk zou voldoende zijn om.....maar ja, zij deden het vaker.....

Ze staan er op, na een halve dag op de Belgische sloop te hebben meegewerkt.....Nog een uurtje of zeven rijden, morgen gaan we lossen!

Lossen? Een fluitje van een cent, twee heftrucks, opbeuren en de dieplader er onderuit rijden.....

Zakken maar!!