AUTOMOBIEL MUSEUM ENSCHEDE


Een nieuw Museum !

AME Een nieuw museum (63K)

In 1989 werd door de medewerkers van het DAF Museum in Glanerbrug onder beheer van de Lammers Collectie een nieuwe Stichting opgericht: Stichting Automobiel Museum Enschede. Naast de toekomstige deptfunktie voor het DAF Museum, wilde men zelf ook wel graag weer een andersoortig museum opstarten. Van alleen dept werd het wel erg stil rond het gebouw, en alles was er: expositieruimte, toiletten, kantoor , museumwinkel, restaurantruimte, een zojuist opgeleverde nieuwbouwhal, een grote werkplaats n een hele grote parkeerplaats dus.....waarom niet!?

De voorbereidingen werden getroffen: Rob Lammers had al toestemming gegeven om het nieuwe museum op te starten in de nieuwe expositie-/evenementenhal van het DAF Automobiel Museum. Het nieuwe museum zou qua collectie langzamerhand ook de overhand nemen in "de oudbouw" als het grootste deel van de DAF Collectie naar Eindhoven verhuisd was.

Theo Geltink de nieuwe manager in Glanerbrug, had zelf een aantal oude vrachtwagens en de Lammers Collectie stelde een groot aantal voertuigen ter beschikking, die niet voor "Eindhoven" in aanmerking kwamen.

In 1990 krijgt het museum de nieuwe naam: Een groot aantal DAF's was inmiddels verhuisd naar DAF dealers voor een restauratieproject en zodoende kwam er ruimte vrij voor "vreemde merken". Vele voertuigen stonden al te wachten in de depts en konden nu tentoongesteld worden. Totdat het nieuwe DAF Museum in Eindhoven daadwerkelijk geopend wordt, opereert "Glanerbrug" eigenlijk onder twee namen: DAF Museum n Automobiel Museum Enschede!

In 1990 wordt op veler verzoek van de vrouwelijke bezoekers ( die toch met de heren mee "moesten"!!) een kleine collectie personenwagens aan de collectie toegevoegd. De dames vonden alln maar vrachtwagens wel erg saai! We kozen toen voor enkele byzondere / vreemde Oosteuropese personenwagens, die in 1990 al vrij regelmatig aangeboden werden, maar "niemand" wilde hebben. Toch wel leuk om er een aardige collectie van op te bouwen: Ze kostten bijna niets maar waren voor onze begrippen zeldzaam, dus interessant als aanvulling.

In 1991 wordt het museum wederom uitgebreid: nu met de enorme bromfietscollectie van Albert Hoekman. Albert zal de gaanderij gaan "bezetten" met honderden oude bromfietsen zoals Berini,Kaptein, RAP, Batavus, Puch, Solex enz.enz. Op 30 maart 1991 wordt het Bromfietsmuseum Twente officieel geopend. Een prachtige aanvulling voor het museum, het kost geen ruimte, want op de bovenverdieping kunnen geen echt grote objecten staan en de DAFjes gaan toch naar Eindhoven.

De "gang" komt er niet in!! Ondanks veel promotie en de inzet van alle medewerkers, waarvan enkelen hun spaarzame vrije tijd ook nog eens verdeelden tussen Glanerbrug n Eindhoven was het een moeizame start: De steeds maar wisselende voertuigcollectie, waarbij de DAF's langzamerhand bijna allemaal vervangen werden door andere merken, gaf het publiek nog geen goed beeld van de te volgen koers qua collectie. Men kwam voor de DAF's.....n de SFEER in het museum! Beiden verdwenen geleidelijk aan uit Glanerbrug. Hoe we ons best ook deden; in een verhuis n opbouwperiode kun je je voor het "gewone" publiek niet van je beste kant laten zien: Je kunt niet alles tegelijk!! We konden o.a. naast de 2 maandelijkse modelautoruilbeurs nog geen groots evenement op poten zetten, daar was in deze verhuisperiode gewoon nog geen tijd voor: dus ook weinig "in de pers". Alle aandacht ging voorlopig uit naar "ons" nieuwe DAF Museum (dat moest op tijd klaar zijn voor de officieuze opening op 10 mei 1992!!!)

Ondanks de enorme inzet van velen bleek een nieuw museum op dit moment gn haalbare kaart! "Het grote publiek" dacht door de vele persaandacht die de DAF Museumverhuizing te weeg bracht, dat "Glanerbrug" dicht ging. Op welk evenement we ook reclame maakten : Jullie gaan toch dicht!!?? Voordat je dat gerucht uit de wereld hebt, ben je misschien wel jaren verder, en we hadden NU vanzelfsprekend k bezoekers n donateurs nodig! In schril contrast met de DAF Museum periode hadden van de kerstvacantie in 1991 tot april 1992 maar ongeveer 600 bezoekers, tegenover ongeveer 15.000 in de DAF periode. De onkosten waren wl hetzelfde gebleven dus.....

Er werd dan ook door het bestuur besloten om het museum per 1 juni 1992 te sluiten, en ALLE aandacht maar weer te vestigen op "Eindhoven" en op de deptfunktie van het DAF Museum. Daarnaast blijft "Twente" vele evenementen bezoeken met oude trucks en onze informatieoplegger en blijft onze restauratiewerkplaats paraat om oude DAF's te restaureren.

Nogmaals dank aan de vele mensen, die toch maar weer vertrouwen in ons hadden, en spontaan donateur werden: men wist dat onze ploeg consequent was qua collectiebeleid en beheer: We gingen voor een mooi museum met interessante en originele voertuigen !!


Hieronder enkele foto's van het Automobiel Museum Enschede:

FOTO'S : Door de enorm drukke bezigheden zijn er praktisch geen foto's door ons gemaakt in de verhuis/start periode. Heeft U ooit foto's gemaakt bij ons in Glanerbrug en wilt u de foto beschikbaar stellen om deze website te completeren? We houden ons aanbevolen. U kunt hem natuurlijk ook scannen en aan ons e-mail adres sturen. Alvast bedankt!!


De Kromhout en de Verheul staan er al, Cramer en de TET bus moeten nog naar Eindhoven c.q dealer.. (209K)

De Kromhout en de Verheul staan er al, Cramer en de TET bus moeten nog naar Eindhoven c.q dealer.


De herinrichting is begonnen -in het oude DAF Museum staat nu k een Trabant. (48K)

De herinrichting is begonnen - in het oude DAF Museum staat nu k een Trabant!


De CLM kraanwagen staat totdat Eindhoven klaar is even op de plek van de 328. (43K)

De CLM kraanwagen staat totdat Eindhoven klaar is, even op de plek van de 328.


Op de achtergrond onze FTF, Smilde gaat nog naar Eindhoven. (52K)

Op de achtergrond onze FTF. De bus van Smilda gaat nog naar Eindhoven.